Ik ben sinds een paar jaar enorm geboeid door de mogelijkheden die de blockchain technologie lijkt te beloven. Datzelfde had ik in 1994 met internet. Toen was ik een jonge inspecteur levensverzekeringen die een van de eerste internet ondernemers uitnodigde om een demonstratie te geven voor mijn collega’s. Hij liet na wat technische drama’s zien hoe je een treintje live een rondje kon laten rijden op een engelse website. Iemand had daar een camera opgehangen en door een enter op de computer ging het ding bewegen. Het enkele feit dat het treintje stilstond toen wij inlogden en ging rijden als wij in Leiden op een knopje drukten was een sensatie natuurlijk. Hij liet ook het eerste digitale telefoonboek zien. Zo werd mijn naam en telefoonnummer zichtbaar op het scherm, weg verdienmodel van de PTT (in die tijd belde je voor een vermogen om van monopolist PTT een telefoonnummer te krijgen).
Ik begon wild te speculeren wat deze technologie zou gaan betekenen voor allerlei bedrijfstakken en zag disruptie om iedere hoek.
Die veranderingen kwamen, maar het duurde langer dan ik dacht en de disruptie bleef binnen de perken. De meeste grote bedrijven hielden het tempo bij. Eigenlijk zijn het nu pas de mega datapartijen als Google, Amazon, Facebook en Apple die de instituties van weleer angst aanjagen.
Waarom gebeurde er relatief weinig? Dat komt volgens mij door het feit dat al deze instituten hun eigen boekhouding voeren. De gemiddelde consument is door data (in spreadsheets) op duizenden manieren gebonden aan zijn dienstverleners. Een boze klant van een verzekeraar of een bank om maar een paar dwarsstraten te noemen, kan bijna niet weg. Het is gewoonweg te vermoeiend en het levert niets op omdat een nieuwe partij weer volledige grip krijgt op dezelfde data en het maar de vraag is of daar niet weer een nieuwe ergernis optreedt. De complete bureaucratie die bij het leven lijkt te horen wordt als een gegeven aanvaard.
Maar wat gaat er gebeuren als alle data van de consument zelf wordt. Als deze consument hierover beschikt in een onafhankelijke database en alleen toegang geeft tot die data wanneer het uitkomt? Dan zijn de rollen omgedraaid, dan bepaalt de burger zijn eigen lot.
Een voorbeeld: stel dat er een wereldwijde code wordt afgesproken over de wijze waarop geld van jouw rekening op de rekening van een ander terecht komt. Een uniforme wereldwijde bank, maar dan zonder een bankdirectie, een bank die door iedereen en niemand wordt georganiseerd. Zo’n bank kan ontstaan met behulp van blockchain technologie. Bitcoin werkt zo, dat weten we nu allemaal, maar wat als we afspreken dat we deze technologie gaan gebruiken om euro’s, dollars en Renminbi te gaan verplaatsen? Wat als we ook afspraken maken over de wijze waarop we mutaties in onze polissen gaan uitvoeren? Of de manier waarop we overal ter wereld arbeidsovereenkomsten registreren?
Ziet u de potentie van de blockchain?
Voor mij voelt het als 1994. Het internet staat op het punt door te breken. In de straat wordt er nog wat schamper over gesproken. Het internet wordt vooral de eerste jaren gebruikt om plaatjes te laten zien. De eerste zakelijke websites zijn virtuele visitekaartjes.
Het was moeilijk om te zien wat we nu weten. Het internet is niet meer weg te denken, de mobiele telefoon is een verlengstuk geworden van het net, iedere transactie kent een virtuele variant. De werkwijze van grote dienstverleners is ingrijpend gewijzigd. Maar wezenlijk is de wereld niet veranderd, de burger is nog steeds klant, de data is nog steeds van de instituties.
De blockchain kan hier wel verandering in gaan brengen. Het is naar mijn idee een kwestie van tijd voordat deze technologie een wezenlijke verandering in de rol van de consument teweeg gaat brengen. Met 1 druk op de knop zal men geld van de ene naar de andere partij brengen. Aanbieders van diensten zullen over elkaar heen buitelen om de hand van diezelfde consument. Ontevredenheid betekent het onherroepelijke einde van de handel. De komende jaren worden de kaarten geschud.
Emplooyer zoekt fantasierijke geesten die meedenken en meepraten over de veranderingen die ons vermoedelijk te wachten staan. De winnaars van morgen die nadenken over de dienstverleners van de toekomst, die over de eigen schaduw en gevestigde belangen durven te springen. Die mensen sluiten zich aan bij ons netwerk, omdat zij begrijpen dat de kracht van de verandering de kracht van het collectief is. Het is mijn droom voor Emplooyer om naast een goede detacheerder een zelforganiserend netwerk te worden van veranderingsgezinde geesten.
Hoe jij je aansluit bij dit netwerk? Schrijf ons een mail naar info@emplooyer.nl en leg uit waarom jij het verschil maakt. Wat zie jij in jouw werkgebied gebeuren in de komende jaren? Hoe zou je het graag willen zien, wat maakt jou de persoon die daar het verschil gaat maken?
Een CV met een persoonlijke boodschap en visie is ook een mogelijkheid, neem dan contact op via de contactpagina van Emplooyer.